Pentingnya Memahami Model-Model Perencaanaan Pembelajaran Dan Penerapannya Dalam Praktek Pengalaman Lapangan (PPL) Mahasiswa Program Studi S1 Pendidikan Agama Kristen Sekolah Tinggi Teologia Nazarene Indonesia Yogyakarta
Abstract
Pendidikan adalah salah satu sarana yang dipakai untuk mebangun kehidupan suatu bangsa, dan oleh sebab itu mahasiswa yang mengambil jurusan dalam bidang ilmu keguruan sedang dipersiapkan untuk menjadi agen perubahan dalam masanya kelak, untuk itu perlu adanya pembekalan yang memadai bagi para mahasiswa calon guru untuk memahami ilmu-ilmu keguruan yang cocok bagi profesi mereka, sehingga para mahasiswa calon guru dapat mengenal dan memahami tantangan apa yang akan dihadapi agar mereka dapat menjadi guru profesional dikemudian hari. Praktek Pengalaman Lapangan adalah sebuah tindakan mengaplikasikan teori dalam praktek, diharapkan dengan pengalaman ini mahasiswa dapat mengukur kemampuan dan kualitas mereka untuk bersiap menjadi guru di kemudian hari. Dengan terjun ke lapanagan yakni ke sekolah-sekolah yang dipersiapkan untuk tempat praktek, para mahasiswa dapat dengan luas menerapkan ilmunya dan membagikan ilmu pengetahuan yang sudah diperolehnya kepada siswa didik.
References
Dahar, Ratna Wilis, Teori – Teori Belajar Dan Pembelajaran, Jakarta: Erlangga, 2011.
Dimyati dan Mudjiono, Belajar dan Pembelajaran, Jakarta: PT Rineka Cipta, 1999.
Gintings, Abdorrakhman. Esensi Praktis Belajar dan Pembelajaran, Bandung: Humaniora, 2012.
Huda, Miftahul. Model-Model Pengajaran Dan Pembelajaran, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2013.
Husamah dan Yanur Setyaningrum, Desain Pembelajaran Berbasis Pencapaian Kompetensi Prestasi, Jakarta: Pustaka Jaya, 2013.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, Silabus PAK Kurikulum 2013, Jakarta: Kemendikbud, 2016.
Majid, Abdul. Strategi Pembelajaran, Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2013.
Majid. A. Perencanaan Pembelajaran Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2011.
Murdiati, Santi, dkk. Buku Kerja Prinsip Pembelajaran( Instructional Design principles). Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2007.
Regulasi Pelayanan Jakarta, Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 Tentang Standar Pendidikan Nasional, Jakarta: Regulasi Pelayanan Jakarta, 2006.
Rusman, dkk., Pembelajaran BerbasisTeknologi Informasi dan Komunikasi, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2012
Rusman, Model-Model Pembelajaran, Jakarta: Rajawali Pers, 2013.
Team Laksana Mandiri, Undang-Undang Republik Indonesia No. 14 Tahun 2005 Tentang Guru Dan Dosen, Jakarta: CV. Laksana Mandiri, 2006.
W, Sanjaya. Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran, Jakarta: Kencana, 2012.
Copyright (c) 2020 SANCTUM DOMINE: JURNAL TEOLOGI
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright:
SANCTUM DOMINE: Jurnal Teologi will validate, produce, disseminate, and act as steward in the long-term curation of every article published. In order to achieve this, the author typically requires a transfer or “assignment” of the copyright in the article. As is the case for open access publishing, the author (or copyright owner of the article, if different) signs an author publishing agreement. The agreement incorporates the necessary transfer of copyright.
After assigning copyright, the author will still retain the right to:
- Be credited as the author of the article.
- Own and exercise any trademark or patent rights held by author and addressed in the article.
- Make printed copies of the article to use for a lecture or class that the author leading on a non-commercial basis.
- Share the article with friends, colleagues and influential people the author would like to read the work.
- Present the article at a meeting or conference and distribute printed copies of the article on a non-commercial basis.
License:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation .
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.